Vi fortsätter på temat #enarbetsplatsforalla och fokuserar på arbetsmiljön och framförallt den sociala delen.
I veckans nyhetsbrev tar vi upp begrepp som OSA, social policy, arbetsmiljö, mobbning, balans mellan jobb och fritid samt stöd från arbetsgivare.
—————————————————————————————————
Arbetsplatser är mer öppna för kunskap om NPF idag.
Det senaste året när jag har varit ute och föreläst på arbetsplatser har jag mötts av en helt ny nyfikenhet och vakenhet för just NPF-diagnoser. Det verkar som att man äntligen förstår och fått upp ögonen för att man förlorar massvis av kompetens på arbetsplatserna. Låt oss ändra på det tillsammans.
NPF – som att vara ”ny på jobbet” – varje dag!
Tänk dig när du första gången klev in på din arbetsplats. Oavsett ålder är vi ofta förväntansfulla och smått nervösa inför det nya. Inget konstigt med det, högst mänskligt skulle nog vilken beteendevetare som helst säga.
Förhoppningsvis tog någon emot dig och guidade dig runt. Visade dig fikarum, materialskåp, kopieringsrum, konferensrum, toaletter, städskåp och andra utrymmen som du behöver känna till. Du blev presenterad för medarbetare och försökte hålla koll på vem som var chef, teamledare och vilka som var dina blivande arbetskollegor.
När en vecka har gått och du får frågan ”kan du hämta lite kopieringspapper åt mig är du snäll” blir du lite ställd. För du kommer inte riktigt ihåg VAR det materialrummet låg. Du svarar lite trevande ”åh jag är ny på jobbet och kommer inte ihåg var jag hittar det”. Ingen fara, svarar de flesta och har du tur visar någon dig var materialrummet finns och du får en ny chans att komma ihåg.
När det har gått tre veckor och någon frågar dig samma sak passar det inte längre att säga att du är ny på jobbet… Du har heller ingen lust att säga att du har dåligt minne och ett riktigt uruselt lokalsinne. (Ja, man kan ha dåligt lokalsinne även inomhus och här hjälper inga GPS’er.) Du säger något i stil med ”åh, jag hinner inte just nu, kan du be någon annan?”. Och sen fortsätter de vita lögnerna och risken att dina nya kollegor tycker du är en ”lat typ som aldrig hjälper till” blir överhängande. Irritationen ökar och du gömmer dig…
Det här är ett helt vanligt händelseförlopp på en arbetsplats och ingen vinner. Kan vi öka förståelsen för våra utmaningar kan vi istället hjälpas åt. Till exempel att ha tydliga skyltar på VAR allt finns. Ett enkelt stöd för alla.
Sätt på dig glasögonen ”ny på jobbet” och se dig omkring på din arbetsplats. Vad kan man göra tydligare, är det för många skyltar eller för få?
En tydlig skyltning kan alltså skapa tryggare sociala kontakter på en arbetsplats. 🛗 ⚠️ 🪧
/Jessica Stigsdotter Axberg
aka MrsHyper
Vi skräddarsyr anpassningar för hela arbetsplatsen.
Har du koll på hur du bäst kan skapa en god arbetsmiljö även för individer med NPF-diagnoser?
Skicka ett mail så tar vi ett kostnadsfritt startmöte: hello@mrshyper.se
Arbetsmiljöpolicy
Vad menas med det? Jo att alla arbetsplatser ska ha en arbetsmiljöpolicy för att ohälsa och olycksfall ska förebyggas och för att en tillfredställande arbetsmiljö ska uppnås med tydliga rutiner som bidrar till förutsägbarhet, effektivitet och trygghet.
Checklista för arbetsgivare
Se till att det finns:
- en bra balans mellan krav och resurser
- tid för återhämtning
- rutiner för att förebygga hot och våld
- rutiner som gäller om det inträffar en arbetsolycka
- främjande åtgärder för att främja hälsa och bygga välbefinnande
- fungerande IT-system
- rutiner för att klara arbetsplatsens krav
- stöd och handledning från både kollegor och chefer
- möjlighet för anställda att vara delaktiga
- fungerande ventilation, ljus, ljud, ergonomi
- tillfällen för egen och gemensam reflektion, utveckling och lärande
- regelbunden återkoppling och dialog mellan chef och arbetsgrupp och mellan kollegor
- rutiner och policy för kränkande särbehandling
Kränkande särbehandling
Sverige var först i världen med att ha regler om kränkningar och mobbning på arbetsplatser
3 begrepp:
• Respekt
• Saklighet
• Systematik
Respekt
handlar om att bli lyssnad på och tagen på allvar
Saklighet
handlar om att beslut ska fattas på förklarliga grunder och specifika åtgärder står i till de problem som ska lösas.
Systematik
handlar om att åtgärder hanteras, tillämpas på ett förutsägbart sätt och att bedömningar görs av personer som inte är jäviga i den aktuella frågan.
Man brukar också prata om social arbetsmiljö, alltså det sociala samspelet och det sociala stödet från chefer och medarbetare. Om man pratar om en ohälsosam social arbetsmiljö är kränkande behandling ett exempel på det.
Social policy på arbetsplatser
Osynliga regler finns det många av. De förändras beroende på tid, plats och kultur. Och de är lättare eller svårare att följa beroende på vilka förmågor en person besitter.
Ny på ett ställe, på ett jobb? Man är observant och tar efter gruppen. Lär sig genom att se hur andra gör och inte gör.
Vissa kan behöva utföra och uppleva själva för att lära sig. Frågorna kan vara många, till exempel:
- Är jag för högljudd, tar jag för mycket plats?
- Är jag för tyst? Jag borde nog prata mer
- Om jag inte förstår, kan jag be om hjälp då utan att uppfattas som dum?
- Är det någon dresscode? Hur vet jag det om ingen säger nåt? Får jag gå klädd som jag vill?
- Vilka ämnen bör man inte prata om? Hur vet man det?
- Måste man ta fikapaus? Och dessutom sitta med alla andra?
- Måste man äta lunch när alla andra gör det? Och dessutom äta med de andra?
- Är det oförskämt om man inte gör det?
Frågorna är många …
Arbetsmiljöverket
Vad säger Arbetsmiljöverket om den sociala arbetsmiljön då?
Det finns något som kallas för OSA (=organisatorisk och social arbetsmiljö)
- Tydlighet om vad som förväntas av arbetstagarna
- Balans mellan krav och resurser
- Social arbetsmiljö
Vad gör Arbetsmiljöverket när det gäller OSA då?
De tar hand om 3 områden inom OSA:
(AFS 2023:2, 2 kap.)
/Malin Roca Ahlgren,
skribent, redaktör, författare