Hårdare tag är inte lösningen till studiero i skolan. Fler vuxna är lösningen och det kostar pengar, pengar som regeringen inte vill lägga idag.
2023 beslöt regeringen att starta en utredning om att skapa bättre studiero och mer trygghet i skolan. Denna utredning är nu äntligen klar. Eller äntligen och äntligen vet vi inte om vi känner, för det känns som att lärare fortfarande måste uttrycka samma sak om och om igen medan regeringen trycker på fel saker.
I denna utredning: Betänkande av Utredningen om stärkt trygghet och studiero i skolan har de alltså listat upp bland annat:
🌀Att vårdnadshavare ska skriva under ett såkallat förväntans-dokument för att deras barn ska bete sig.
🤔 Vi ställer oss frågan: Om en elev har till exempel adhd med ”attityd”, kommer eleven att sluta ha adhd för att vårdnadshavare skriver under ett dokument?
🌀Att använda ordningsregler för att skapa trygghet och studiero.
🤔 Vi ställer oss frågan: Det här finns redan i skolans värld. Vilka nya ordningsregler är det i så fall som ska införas?
🌀Att lärare ska observeras av rektorer.
🤔 Vi ställer oss frågan: Hur ska denna observation gå till i varje klassrum med varje lärare? Det känns som en omöjlig uppgift och vi blir oroliga för hur lärarna ska må i och med att åtgärden kan medföra att de känner att deras chef inte litar på att de gör ett bra jobb.
🌀Att man ska kunna avvisa elever utan varsel.
🤔 Vi ställer oss frågan: Såklart ska inga elever, eller någon i skolan, bete sig på ett sätt som är direkt olämpligt eller hotfullt. Hur ska vi hitta en lösning att avvisa utan att eskalera situationer? Att avvisa en elev är inte rätt metod för att få eleven att uppföra sig. Att den uppför sig illa beror på något – kanske får den inte tillräckligt med hjälp …
Så här vill regeringen att lärare ska lösa det:
Att skolpersonal uppmanas att ta i hårdare och lägga ännu mer tid under sin arbetsdag än de redan gör (hur ska det gå till?) och att problemet ligger på lärarna som har brister gällande ledarskap, struktur och varierad undervisning.
En lärare kan ha bra ledarskap, struktur och varierad undervisning om den får rätt förutsättningar för det. Det är just det som saknas idag! Inte engagemang, inte ordningsregler och inte kunskap.
Det vi hellre skulle vilja läsa i denna utredning och det som lärare i måååånga år har flaggat om är resurser. Resurser är inte bara tid och personal utan reda pengar till skolan! Fler vuxna är den rätta lösningen och det kostar pengar.
Allt detta i deras utredning handlar inte om en enda krona. Det går inte att lösa studiero i skolan utan pengar och om vi inte får fler vuxna i skolan. För att lärare ska få mer tid till att ge en bra undervisning behövs andra vuxna, än lärarna, i följande roller:
✅ rastvakter
✅ vikarier
✅ tillgängligt EHT (ElevHälsoTeam) för de elever som behöver det
✅ mindre elevgrupper
✅ elevassistenter och resurspersoner med NPF-kompetens
👉 Tänk om all yrkesverksam personal på varje skola hade samma kunskaper om NPF och därigenom kunde möjliggöra för tidiga insatser, jobba förebyggande och lösa de där onödigt svåra situationerna som många elever med NPF hamnar i.
Tänk om alla skolor hade en NPF-mentor, det vore grejer det.
/Jessica och Malin
Jessica Stigsdotter Axberg, utbildare, författare, terapeut och grundare/VD på MrsHyper
Malin Roca Ahlgren, författare och leg. lärare med specialpedagogisk kompetens, MrsHyper