FILM
Front of the Class – om Tourette på engelska
Front of the Class är inspirerad av den sanna historien om Brad Cohen, en ung man med Tourette Syndrom som trots, eller kanske till och med på grund av sina svårigheter, blir en fantastisk lärare. Den var såååå fin! Och jag grät såklart!
(Tipsare Stina Billing)

STRATEGI – SKOLA
Få vardagen att funka hemma – från Maskrosbarn
På facebookinlägget kan man läsa: (länk genom att klicka på bilden)
” Många ungdomar vi möter berättar att de har svårt med att få ihop vardagen just nu och att det påverkar deras mående negativt. Att inte gå till skolan varje dag kan lätt leda till att vardagsrutiner som att borsta tänderna, äta mat eller ta en dusch inte blir av.

Många barn och unga i vår målgrupp har inte föräldrar som påminner dem om vikten av rutiner. Vi på Maskrosbarn tog därför fram en att-göra-lista, som ungdomar kan följa måndag-fredag för att få dagarna att flyta på bättre. Tipsa gärna om listan till barn och ungdomar du har runt omkring dig.”

PLANERA DIN DAG
Tips från Fridegårdsgymnasiet på hur man kan planera sin dag!
• Ha fasta rutiner
• Gå upp som vanligt på morgonen: duscha, klä på dig och ät frukost.
• Klä dig i kläder som du brukar när du ska gå till skolan.
• Håll fasta mattider under dagen och tänk på att skapa ett jämnt blodsocker med hjälp av bra former av kolhydrater. Bara hjärnan behöver ca 30 % av det totala energibehovet.
• Ta gärna en kort promenad på 10 minuter innan skoldagen börjar, då får du lite frisk luft, vaknar till och ställer om dig från morgonrutiner till skoldag.
• Gör i ordning din arbetsplats.
• Logga in på rätt program 5 minuter innan dagens första möte eller lektion ska börja.
• Gå gärna ut en stund på lunchen.
• Börja och sluta skoldagen samma tid varje dag.

 

VAD ska man göra när man inte kommer på någonting? Här finns några tips på idéer man kan göra hemma additude.com»
Översättning och utskrivningsbar kylskåpslista finns här»

DANSA
Dansa genom att härma. Du och barnen kan göra det tillsammans ”Repeat the beat”, kanske passa på att använda det på engelska lektionen? länk här»

TRÄNA
Träna tillsammans med barnen – härma det du ser att de tecknade figurerna gör. Länk här»

 

BÖCKER
Coronaboken från apoteket – till barn. Ett jättefint sätt att kunna prata med de yngre om corona och virus i stort.

Vardagsstöd 1 – För personer med autism, adhd och andra kognitiva funktionsnedsättningar, av Anna Sjölund
Vardagsstöd 2 – För personer med autism, adhd och andra kognitiva funktionsnedsättningar, av Anna Sjölund , Anna Planting Gyllenbåga

Vardagstöd 1 är utformad för att personer med autism, adhd och andra kognitiva funktionsnedsättningar ska kunna få det stöd i vardagen som motsvarar deras behov och önskemål.

En kompletterande bok, Vardagsstöd 2 har skrivits tillsammans med Anna Planting Gyllenbåga, som har autism och adhd och lång erfarenhet av att ta emot vardagsstöd. I Vardagsstöd 2 kartlägger man vilka stödfunktioner hjälpare behöver använda, och när den används tillsammans med denna bok ger det en helhetsbild av hur vardagsstödet runt huvudpersonen behöver utformas.

Läs mer på Pedagogiskt Perspektiv»

NYHETER
Glädjande besked – Uppsala
”Trots den pågående coronakrisen kommer nu glädjande resultat från Akademiska sjukhuset där tillgängligheten till BUP har förbättrats med hela 55 procent.
– Första halvåret 2019 fick i snitt 25 procent med remiss ett första besök inom 30 dagar. I december var motsvarande andel drygt 80 procent och det har hållit i sig i år, säger Helena Eriksson, avdelningschef för den neuropsykiatriska enheten inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) vid Akademiska sjukhuset.”

Attention i Aftonbladet
”Corona slår extra hårt mot barn med NPF
Debattören: Katastrofala konsekvenser för familjerna
Barn som tidigare gått i skolan blir nu hemma på heltid. Stöd som man tidigare fått i form av korttidsboende, boendestöd, assistans, föräldragrupp, praktikplats med mera kan falla bort från en dag till en annan. Ofta med katastrofala konsekvenser för de som drabbats.
Effekter som vi särskilt vill lyfta fram, som riskerar att påverka medlemmarna, långt efter att pandemin ebbat ut, är:
• Struktur och rutiner man kämpat länge för att få till slås sönder.
• Vissa barn klarar inte distansstudier.
• Kraven på föräldrarna ökar, många känner sig redan slutkörda.
• Stödet från äldre anhöriga uteblir.
• Stöd- och vårdinsatser dras in eller skjuts upp.
• Svårt att jobba hemifrån utan det stöd som finns på arbetsplatsen.
• Isolering och ovissheten leder till ökad ångest och depression.
• Oro för försämrad ekonomi en stor stressfaktor för familjer utan marginaler.”

FÖRENINGAR
Tips att kolla vad din Attentionförening gör – du hittar länk till alla lokalföreningar här»

Funka med adhd – har en medlemsklubb på nätet – spana in. De tar in nya medlemmar i april.»

Brittiska Tourettes Action  och Tourettes Association of America 
(Tipsare Stina Billing)

BLOGG – bonus
Autism-historia, spännande läsning om historia om autism och hur filmen RainMan gjorde att vi fick en annan syn på autism än vi hade då.

Utdrag från blogginlägget:
”Filmen Rain Man hade premiär i USA 1988. Den blev en internationell succé som gick hem både hos kritiker och publik. Filmen vann fyra tunga Oscar och var den mest inkomstbringande film som gjordes det året. Rain Man gjorde mer för att synliggöra autism än vad någonting annat gjort fram till dess. Autism hade enstaka gånger skildrats på film och teater, men aldrig så här. När autism skildrats tidigare hade det handlat om barn eller ungdomar och helt haft fokus på föräldrarnas dilemman och känslor.”

Maila: npf-span@mrshyper.se och tipsa till nästa vecka
/Jessica och Malin

#attention #karantäntv #npfspan #mrshyper #npf #diagnoser #spaning #tips

Pin It on Pinterest

Share This