Att hålla sig till rutiner är att vara snäll mot sig själv.
Rutiner bidrar till överlevnad.
Rutiner aktiverar belöningssystemet i hjärnan.
Rutiner får oss att känna ett välbefinnande.

Rutiner gör just det. Förändringar i hjärnan kräver nämligen kraft och energi när det ska lära sig nya saker. Om man till exempel flyttar tar det flera månader för hjärnan att vänja sig, fast man tycker att det är kul att flytta. Det gäller även att omorganisera på jobbet och få nya arbetsuppgifter. Ständiga förändringar innebär alltså att man är uppe i varv och hjärnan får inte vila och återhämta sig. Om förändringar sker på både arbete och fritid blir det extra ansträngande. Alltså, våra kroppar älskar rutiner och signalerna i hjärnan väljer gärna invanda banor för att hjärnan är lat. Och alla dessa rutiner sparar dessutom tid, du slipper göra massor av val.

Rutiner är motsatsen till stress och en förutsättning för att vi ska funka. Annars kan vi bli hjärntrötta.

Därför gör jag alla dessa listor, för att skapa rutiner, för att underlätta för mig själv och tydligen min hjärna. Mina listor ger mig alltså vila. Det tar energi att skapa listorna, men det sparar enorma mängder energi. Lite som att byta till bergvärme, först kostar det bara, men efter ett par år tjänar man pengar på bytet.

Inspirerat av en artikel i SvD» och ett inlägg på sidan Hela Hälsingland» 

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017
[mailerlite_form form_id=1]