Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.

Logopeder borde bli obligatoriska i skolan!

Julia kämpar för logopeders roll och önskar att de skulle finnas som obligatorisk profession i elevhälsan i alla skolor.

Om logopeden Julia Andersson kunde knäppa med fingrarna för att förändra något skulle det vara mer resurser och ett mer långsiktigt tänk kring elevhälsa och skola men även generellt samhällspolitiskt.

– Jag ville arbeta med barn och språk och blev logoped, när jag kom till insikten att logopedisk kompetens kan göra skillnad, inte bara på en logopedmottagning utan kanske framförallt i det faktiska sammanhang där barnet befinner sig, berättar Julia.

Julia ville vara ”där det händer”, alltså i skolan, där barn med språkstörning/DLD befann sig. Hennes engagemang i barns språkutveckling blev stort och Julia berättar för oss på MrsHyper vad hon mer skulle vilja uppnå och vilka framtidsdrömmar hon har.

– Jag skulle vilja vara delaktig i mer påverkansarbete kring logopeders roll i förskola och skola och jag önskar också att logopeder skulle finnas som obligatorisk profession i elevhälsan. Tänk att få vara med om det! Och privat skulle jag vilja göra en ultramarathon och lyfta tyngre vikter än vad jag gjort tidigare, säger Julia och skrattar.

Mer info: www.logopedjulia.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Julia Andersson
Logoped

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This