Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.

Behandla inte barn lika. Behandla varje unge på det sätt som den behöver.

Så säger Anna Carlsson, förälder till Agnes som blev utbränd vid 6 års ålder. När Anna blev mamma vändes hennes liv upp och ner och hon blev tvungen att hitta nya strategier och nya rutiner.

Agnes NPF-diagnoser ledde till att hon blev sjukskriven i lågstadiet och kampen mot kommunen och skolan gav Anna insikten att hennes farmor hela tiden sagt rätt: ”barn ska inte behandlas lika, utan så som de behöver bli behandlade”.

– Farmor gjorde så med oss och nu som förälder har jag fått det bekräftat. Det genomsyrar mig både som förälder, idrottsledare och pedagog. Och när min dotter kom fick jag uppleva en stor utmaning och kamp mot okunskapen i samhället och jag tvingades byta mitt dag-jobb mot natt-jobb för att stötta henne, säger Anna.

Jobbsituationen ledde till en chefspost på Eko barns Ob-verksamhet och utöver det började Anna dessutom både föreläsa, skriva böcker och vara med och grunda idrott för barn med NPF i hennes kommun.

– Så tack vare barnen är jag där jag är idag, men jag  önskar att jag kunde göra mer för att min dotter ska må bra och slippa ha perioder av ångest och depression, tillägger Anna.

Så låt oss börja behandla barn olika och därmed bygga en grund för deras välmående.

Mer info om Anna finns att läsa på: adhdhjartat.se och npfhjartat.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Anna Carlsson
grundare ADHDhjärtat

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This