Sonen hade stora problem med läsförståelsen i mellanstadiet …eller så var det så att skolan hade problem med honom i läsförståelsen… Ibland vet jag inte vad som kom först, hönan eller ägget.

Det var jättesvårt att motivera sonen till att fullfölja uppgifterna i läsförståelsen. Specialpedagogen brukade nämligen ändra på vad som gällde  från gång till gång. Och DET funkade såklart inte. Men Victor gick alltid till sin rektorn och berättade vad som inte funkade och tillsammans hittade de lösningar. Tänk om alla barn med behov av särskilt stöd hade den fina kontakten med sin rektor.

Motivation kan ju se lite olika ut. Jag har många gånger sagt att det är egentligen inte så viktigt VAD man lär sig, utan mer HUR man mår, för mår man bra kan man lära sig saker men det är ju supersvårt om man mår dåligt. Sonen vill jobba med programmering, det är något han verkligen brinner för, så vi har pratat mycket om KTH (Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm). Och där vill han verkligen gå. Jag nämnde att ville man komma in på KTH då räckte det inte med att vara toppen i bara ett ämne utan fler, och det krävs också en hel del studieteknik, för annars kan man inte heller tillgodogöra sig det man lär sig. Det här diskuterade vi ofta.

Efter många diskussioner fram och tillbaka sa han en morgon, precis innan han skulle gå till skolan:
– Mamma, jag har bestämt mig för att inte bry mig om att läraren i läsförståelse ändrar uppgifterna hela tiden. Jag skall göra det som krävs. För jag vill ju gå på KTH när jag blir stor.
Bara 11 år hade han tagit ett stort beslut som handlade om hans framtid. Motivationen att gå till skolan blir ju så mycket lättare då 😀

Träna knoppen lika mycket som kroppen. För då blir det mesta möjligt.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017

 

Pin It on Pinterest

Share This