ADHD-tips #64. Hur man undviker katastrofer med plan B, C, D…

av | mar 5, 2017

När man har barn som redan har sett hur toppen av legobyggnaden ska se ut när den är klar. Och den sista vita 2×2-legobiten tas av någon annan – då kan det bara sluta i katastrof. Och de andra barnen kan i sitt liv inte förstå vad det var som hände. Så var det för Victor när han var liten. Han kunde ha tänkt ut en hel byggnad i huvudet. Skalenligt, i färger och i antalet typ av legobitar 1×1, 2×2, 2×3…osv. Och sen höll han det till han var klar. Vi var nog de första på fritids som faktiskt fick behålla ett legobygge till dagen efter. För rutin var att allt skulle tas ned och läggas i lådor när dagen var slut. Men ibland hann han inte klart, ganska snabbt förstod Molle på fritids att han behövde få göra klart dagen efter och sedan riva det själv. Det underlättade betydligt för oss vid hämtningen.

Vi började förstå hur viktigt det var med en ”plan B”, dvs vad ska Victor tänka, känna, göra om det inte blir som han hade tänkt i första taget? Att börja prata om det innan det är försent. Som att förbereda för alternativa känslor att ta plats.

Till exempel om han skulle gå och hälsa på en kompis och kompisen inte var hemma kunde han gå vidare till någon annan och vi fick inte reda på vart han gick. Det var några gånger han inte kom hem till middag och vi fick ringa runt till alla. Det var riktigt otäckt några gånger. Men så här började vi förbereda honom.
Plan A – om kompisen är hemma, ring och säg att du är framme.
Plan B – om kompisen inte är hemma, och du går till en annan kompis, ring och säg vilken kompis.
Plan C – om inte heller den kompisen är hemma då går du hem.
Plan D – om vi inte skulle vara hemma, gå hem till farmor och farfar.

Sen började vi att använda plan B på andra saker också, som legobyggen, mat som inte smakar bra, oväntade överraskningar, ändringar på skolan osv.

Jag har många planer om det skiter sig och jag har full tillit till att det kommer att gå bra oavsett vad som händer. Jag har lärt mig att det går att reparera det mesta.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017
[mailerlite_form form_id=1]

Läs fler blogginlägg här

De osynliga flickorna
De osynliga flickorna

2 april. VärldsautismdagenDe osynliga flickorna Att stå framför en klass på 30 barn eller tonåringar som ensam vuxen och se alla och kunna/hinna med att bemöta dem var och en med sina behov är inte lätt. De som hamnar mellan stolarna blir ofta de tysta, inåtvända...

Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari
Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari

Vård- och insatsprogrammen (VIP), lansering idag - 11 februari En nationell arbetsgrupp med deltagare från regioner och kommuner med spridning över landet har arbetat fram Vård- och insatsprogrammet för adhd. Arbetet sker inom ramen för Nationellt programområde...

I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar
I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar

Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar Längtan efter frihet och kreativitet...

Funka med adhd – Jessica blir intervjuad
Funka med adhd – Jessica blir intervjuad

Allt som inte funkar är fel. Allt som funkar är rätt. Mixa ihop tjugo års erfarenhet som ArtDirector och grafisk formgivare, en hyperaktiv mamma med ett engagemang, nyfikenhet och en otrolig vilja att hjälpa. Där har du mig, MrsHyper. I min familj finns det flera...

Pin It on Pinterest

Share This