ADHD-tips #71. Särbegåvning eller högpresterande

av | mar 12, 2017

När man utreder för tex adhd eller asperger så gör man flera olika tester, ett test heter WISC och resultatet kan bli väldigt ojämnt. Det är inte ovanligt att barn med NPF har ojämn begåvningsprofil, men det betyder inte att alla med NPF har det.

WISC = Wechsler Intelligence Scale for Children. Testet består av tretton delar. Vissa delar består av uppgifter som mäter språklig förmåga, tex frågor om allmänbildning, att förklara likheten mellan två ord, att räkna ut tal och att repetera siffror. Andra uppgifter är oberoende av språket, och de ingår i den så kallade performance-delen av testet, tex att kunna kombinera siffror med symboler, att lägga bilder i rätt ordning så att de bildar en sammanhängande berättelse och att lägga färgade klossar i bestämda mönster och dessa tester görs på tid.

Om man nu har fått en ojämn profil så kan det vara bra att veta att man kan jobba på att stärka alla delar. Det är bara att titta på hur man själv funkar. Det jag är jäkligt bra på gillar jag att göra mer än det jag är dålig på, så funkar jag i alla fall. Och det som är svårt och jobbigt bör jag jobba med när jag har ork till det.

Vad är särbegåvning? Det sätt man använder idag är att mäta IQ. Om normalspannet i Sverige har en IQ på 100 så har 50% av alla under den siffran och 50% har över den siffran.

  • Grundläg­gande sär­begåvn­ing IQ 112–115 (1 av 5 personer)
  • Måt­tlig sär­begåvn­ing IQ 125–130 (1 av 35 personer)
  • Hög sär­begåvn­ing IQ 140–150 (1 av 600 personer)
  • Extrem sär­begåvn­ing IQ 155–160 (1 av 500.000 personer)

De barn som oftast får störst problem i skolans värld är de intellek­tuellt begå­vade elev­erna, med IQ från ca 120 och uppåt. Om barnen inte stim­uleras och upp­muntras på ett menings­fullt sätt kommer de antagligen att drabbas av trist­ess, pas­sivitet och utanförskap.
Skolverket har tagit fram ett gäng tips för skolan hur man kan stimulera dessa elever»

Men hur vet man om man är särbegåvad eller högpresterande? Den här listan kan vara till hjälp.

Bemöter vi våra barn som de behöver eller gör vi dem en björntjänst när vi gör på det ena eller andra sättet? Den här listan har hjälpt mig mycket att förstå skillnaden på hur jag kan bemöta och hur jag kan tänka till.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017
[mailerlite_form form_id=1]

 

Läs fler blogginlägg här

De osynliga flickorna
De osynliga flickorna

2 april. VärldsautismdagenDe osynliga flickorna Att stå framför en klass på 30 barn eller tonåringar som ensam vuxen och se alla och kunna/hinna med att bemöta dem var och en med sina behov är inte lätt. De som hamnar mellan stolarna blir ofta de tysta, inåtvända...

Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari
Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari

Vård- och insatsprogrammen (VIP), lansering idag - 11 februari En nationell arbetsgrupp med deltagare från regioner och kommuner med spridning över landet har arbetat fram Vård- och insatsprogrammet för adhd. Arbetet sker inom ramen för Nationellt programområde...

I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar
I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar

Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar Längtan efter frihet och kreativitet...

Funka med adhd – Jessica blir intervjuad
Funka med adhd – Jessica blir intervjuad

Allt som inte funkar är fel. Allt som funkar är rätt. Mixa ihop tjugo års erfarenhet som ArtDirector och grafisk formgivare, en hyperaktiv mamma med ett engagemang, nyfikenhet och en otrolig vilja att hjälpa. Där har du mig, MrsHyper. I min familj finns det flera...

Pin It on Pinterest

Share This