Ibland kan det vara oerhört svårt att lista saker man mår bra av. När jag är runt i skolor och föreläser så brukar jag ha en övning som jag kallar ”worst case scenario”. Enkel övning som skapar mycket kreativitet.

Här är en lista på det som brukar hamna under rubriken ”den sämsta möjliga skoldagen”:

  • ändrade tider
  • sjuk lärare
  • vikarie
  • äcklig mat
  • stökigt klassrum
  • olika klassrum
  • mycket ljud
  • fel ljus
  • ommöblering
  • otydliga instruktioner
  • många elever i samma rum
  • klocka som låter
  • klocka som går fel
  • idrottsdag
  • pysseldag
  • kritik och negativ feedback
  • långa lektioner
  • köer
  • samarbetsövningar
  • grupparbete
  • missförstånd

Och det som är så fantastiskt är att när man ser den här listan så förstår man ganska snabbt vad man kan göra för att förbättra för eleven.

Lösningen är så klart alltid individuell och olika elever behöver olika lösningar, men här är några förslag på lösningar av ovanstående problem.

  • ändrade tider – förbered eleven, kanske via sms
  • sjuk lärare – förbered eleven, kanske via sms
  • vikarie – förbered eleven, kanske via sms
  • äcklig mat – kan bero på hyperkänslighet och att man inte gillar lukten av tex fisk. Skapa alternativ matplats och kanske specialkost.
  • stökigt klassrum – annat studierum, mindre grupprum, färre elever
  • olika klassrum – minska antalet klassrum. I vissa skolor flyttar bara lärarna på sig, inte eleverna.
  • mycket ljud – hörlurar, huva
  • fel ljus – keps, ändra belysning
  • ommöblering – kan eleven vara med och skapa möbleringen?
  • otydliga instruktioner – tydliga instruktioner
  • många elever i samma rum – mindre grupprum
  • klocka som låter – byt ut klockan till en tyst
  • klocka som går fel – kolla att klockan går rätt
  • idrottsdag – förbered med tydliga instruktioner, bilder kan funka
  • pysseldag – finns det alternativa studielösningar, måste eleven vara med
  • kritik och negativ feedback – glöm inte att visa på allt som funkar och som eleven är bra på
  • långa lektioner – dela upp lektionen i små delar, bensträckare, korta raster mellan
  • köer – kan eleven få gå 5 minuter tidigare kan det vara en lösning
  • samarbetsövningar – vad är övningen viktig för, kan man ersätta med annan lektion/övning
  • grupparbete – vad är grupparbetet viktig för, ett grupparbete kan lätt stjälpa en elev som inte fixar det
  • missförstånd – om det är svårt att reda ut vad som hänt, kanske att ”ritprata” fungerar.

Gör övningen med hela familjen. Ni hittar säkert problem OCH lösningar även i hemmamiljön. Och då har ni möjlighet att skapa förändring.

Här kan du ladda ned en lista som är färdig att bara kryssa i. Och såklart skriva anteckningar på om du vill.
Hör gärna av dig om du har frågor.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017.

 

Vill du prenumerera på MrsHyper?

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill få en liten påminnelse då och då!

2 Responses to ADHD-tips #8. Min bästa dag-lista

  1. Ingis skriver:

    Så bra! Funkar ju på vilken människa som helst ju.

Prenumeration på nyhetsbrev

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill prenumerera!

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.