ADHD-tips #8. Min bästa dag-lista

av | jan 8, 2017

Ibland kan det vara oerhört svårt att lista saker man mår bra av. När jag är runt i skolor och föreläser så brukar jag ha en övning som jag kallar ”worst case scenario”. Enkel övning som skapar mycket kreativitet.

Här är en lista på det som brukar hamna under rubriken ”den sämsta möjliga skoldagen”:

  • ändrade tider
  • sjuk lärare
  • vikarie
  • äcklig mat
  • stökigt klassrum
  • olika klassrum
  • mycket ljud
  • fel ljus
  • ommöblering
  • otydliga instruktioner
  • många elever i samma rum
  • klocka som låter
  • klocka som går fel
  • idrottsdag
  • pysseldag
  • kritik och negativ feedback
  • långa lektioner
  • köer
  • samarbetsövningar
  • grupparbete
  • missförstånd

Klicka på bilden för att komma till en nedladdningssida

Och det som är så fantastiskt är att när man ser den här listan så förstår man ganska snabbt vad man kan göra för att förbättra för eleven.

Lösningen är så klart alltid individuell och olika elever behöver olika lösningar, men här är några förslag på lösningar av ovanstående problem.

  • ändrade tider – förbered eleven, kanske via sms
  • sjuk lärare – förbered eleven, kanske via sms
  • vikarie – förbered eleven, kanske via sms
  • äcklig mat – kan bero på hyperkänslighet och att man inte gillar lukten av tex fisk. Skapa alternativ matplats och kanske specialkost.
  • stökigt klassrum – annat studierum, mindre grupprum, färre elever
  • olika klassrum – minska antalet klassrum. I vissa skolor flyttar bara lärarna på sig, inte eleverna.
  • mycket ljud – hörlurar, huva
  • fel ljus – keps, ändra belysning
  • ommöblering – kan eleven vara med och skapa möbleringen?
  • otydliga instruktioner – tydliga instruktioner
  • många elever i samma rum – mindre grupprum
  • klocka som låter – byt ut klockan till en tyst
  • klocka som går fel – kolla att klockan går rätt
  • idrottsdag – förbered med tydliga instruktioner, bilder kan funka
  • pysseldag – finns det alternativa studielösningar, måste eleven vara med
  • kritik och negativ feedback – glöm inte att visa på allt som funkar och som eleven är bra på
  • långa lektioner – dela upp lektionen i små delar, bensträckare, korta raster mellan
  • köer – kan eleven få gå 5 minuter tidigare kan det vara en lösning
  • samarbetsövningar – vad är övningen viktig för, kan man ersätta med annan lektion/övning
  • grupparbete – vad är grupparbetet viktig för, ett grupparbete kan lätt stjälpa en elev som inte fixar det
  • missförstånd – om det är svårt att reda ut vad som hänt, kanske att ”ritprata” fungerar.

Gör övningen med hela familjen. Ni hittar säkert problem OCH lösningar även i hemmamiljön. Och då har ni möjlighet att skapa förändring.

Här kan du ladda ned en lista som är färdig att bara kryssa i. Och såklart skriva anteckningar på om du vill.
Hör gärna av dig om du har frågor.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017.

Läs fler blogginlägg här

De osynliga flickorna
De osynliga flickorna

2 april. VärldsautismdagenDe osynliga flickorna Att stå framför en klass på 30 barn eller tonåringar som ensam vuxen och se alla och kunna/hinna med att bemöta dem var och en med sina behov är inte lätt. De som hamnar mellan stolarna blir ofta de tysta, inåtvända...

Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari
Vård- och insatsprogrammen (VIP) – lansering idag 11 februari

Vård- och insatsprogrammen (VIP), lansering idag - 11 februari En nationell arbetsgrupp med deltagare från regioner och kommuner med spridning över landet har arbetat fram Vård- och insatsprogrammet för adhd. Arbetet sker inom ramen för Nationellt programområde...

I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar
I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar

Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.I det fria skapandet hjälper hon andra föräldrar Längtan efter frihet och kreativitet...

Funka med adhd – Jessica blir intervjuad
Funka med adhd – Jessica blir intervjuad

Allt som inte funkar är fel. Allt som funkar är rätt. Mixa ihop tjugo års erfarenhet som ArtDirector och grafisk formgivare, en hyperaktiv mamma med ett engagemang, nyfikenhet och en otrolig vilja att hjälpa. Där har du mig, MrsHyper. I min familj finns det flera...

Pin It on Pinterest

Share This