Gunillas dotter är tio år och har språkstörning samt autism och add och älskar både engelska och att läsa böcker. Här kommer Gunillas bästa som hon delar med sig av och som kanske kan inspirera andra.

 

1.Läs högt.

Enda sedan hon var bebis har vi läst för henne. Vi både lånar böcker på bibliotek och köper böcker när hon hittar någon serie med lättlästa böcker. Vi läser varje dag för henne. De tunna lättlästa böckerna tänker jag att de kan vara bra och roliga för henne även när hon (förhoppningsvis) kan få lite ordning på läsande själv. Det är ju böcker som går lätt att komma igenom och har lättare språk och inte så svåra/långa ord. Och när de är tunna är de heller inte ”oövervinnliga” när det gäller att kunna läsa sig genom den på hyfsad tid och innan intresset svalnar för att det är svårt. Böckerna behöver inte vara helt i barnets läsålder, vi läser oftast böcker i läsåldern 6-9 år. Det finns massor med bra böcker där. Tjockare böcker/kapitelböcker läser endast vi föräldrar för henne. Alltså: inget läskrav på henne. Det gissar jag kan minska intresset hos henne. Och ljudböcker – även där nytta med nöje. Lärandet av nya ord, och ordförståelse. Både jag och hennes pappa tycker själva om att läsa böcker, så att läsa för henne har liksom kommit naturligt.

 

2.Spela ihop.

Spela sällskapsspel tillsammans. Tips: spelet ”med andra ord-juniorvarianten. Superkul spel, lagom utmaning i att hitta andra ord för något. Gillar barnet dataspel? Spela tillsammans. Det blir ju både tid tillsammans, en hel del pratande och barnet kanske får lära den vuxne olika spel, vilket gör att barnet är bättre än den vuxne och får vara duktig och det kan ju göra att det är roligt för barnet att lära den vuxne= mycket roligt prat för barnet.

 

3.Prata med varandra

Mycket, gärna, ofta. Prata om allt och ingenting, vanligt vardagsprat. Ge barnet tid att berätta. Var intresserad av vad barnet har att säga.

 

4.Lyssna på barnet.

 

  1. Använd andra språk.

Kanske har barnet ett annat språk som det är duktig på än bara svenska? Låt barnet blanda språken när det pratar. Som exempel, min dotter, hon gillar engelska. Vi är en svenskspråkig familj, men hon har på egen hand lärt sig engelska väldigt bra, och när hon har svårt att hitta vissa ord på svenska kan hon oftast det ordet på engelska. Hon fyller i med det engelska ordet och vi föräldrar översätter ordet till svenska och hör med henne om det var det hon menade. Funkar finfint hos oss. Min tanke om språkstörning är att så länge det går framåt med språket för barnet, så är det bara att jobba på.

 

6.Stressa inte.

Låt det ta den tid det tar, jobba med språket och orden i barnets takt och på ett lättsamt och roligt sätt.

 

  1. Normalisera.

gör inte värsta grejen av barnets språkproblem, utan låt det få vara en del av barnet, så det inte blir allt för jobbigt för barnet att vilja prata och berätta, som vilket barn som helst.

 

8.Utbilda efter intresse. Och anpassa.

 

/Gunilla

Pin It on Pinterest

Share This