Ikväll var jag på en delkurs i ett affärsutvecklingsprogram där vi fick lära oss ”Pantalon-metoden”. Och hur man kan avsluta med den.

När en säljare efter en tids bearbetning av ny kund är på väg att göra affär, bör säljaren ställa frågan till kunden hur pass redo de är för att slå till.
Då kan säljaren fråga, på en skala från 1 till 10 där 1 är ”inte redo” och 10 är ”helt redo”,  vad skulle du sätta dig själv då?
Kunden kommer antagligen att sätta ett ganska lågt tal, tex 3. Och då svarar säljaren ”oj, vad högt, hur kommer det sig att du inte svarade lägre?”
Och då kanske kunden tänker efter och inser att det nog inte var så illa och hjälper sig själv till motivation, genom att tänka att ja, nu hade vi ju ändå haft ganska många möten, och jag har fått den information jag efterfrågat och …
Ja, du förstår. Kunden motiverar sig själv – det behöver inte du som säljare göra 😀

Och det är så du kan använda det som läxhjälp, eller städa-rummet-hjälp, eller gå-ut-med-hunden-hjälp.
Exempel:

– Hur redo är du att göra läxan ikväll?
– 2!
– oj, vad högt! Hur kommer det sig att det inte är lägre?
– va? ja, alltså jag är väl inte korkad, jag fattar ju att jag måste annars får jag inte de betyg jag vill ha och…
…….

osv.

Jag måste ju bara prova på det här. Är det ngn annan som provar på det beskriv gärna om det gick, hur det gick och i så fall hur det gick till. Lycka till!

Med vänliga hyperhälsningar

MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Pin It on Pinterest

Share This