Morgonrutiner…vissa är trötta och vissa är oerhört pigga.
Börja med att titta på det som funkar. Funkar inget, funkar något? Titta sedan på det som ni vill ändra på.
Vad kan man underlätta? Tider, påminnelser, ljud, tyst, mörkt, ljust, liten frukost, mycket mat – allt kan påverka.

Vissa föredrar bilder framför listor och scheman. Hur vill du ha det? 
Sätt upp en bild på vad du ska göra och en bild på en klocka med anvisad tid efter, så blir det lättare att komma ihåg.
Behövs hjälpmedel? Det finns smartphones, väckarklockor, vakna-upp-lampor, dataprogram, medicindoserare, kalendrar, väggscheman och mycket mer.

Vakna
• Väckarklocka, alarm en eller flera. I samma rum eller på flera ställen i hemmet. Välj det som passar.
• Vakna-upp-lampa.
• Ett glas vatten vid sängen.

Rutiner
• Kläder. Ett bra tips är att ta fram kläderna redan kvällen innan.
• Borsta tänder.
• Borsta hår.

Var och hur intas frukost
• Frukost på sängen för vissa. Går kanske inte att komma upp innan kroppen fått i sig energi.
• Frukost framför tv’n. För de som behöver ett annat fokus för att kunna äta.
• Frukost med tv’n avstängd. För de som lätt fastnar.
• Äta tillsammans. För att hjälpa varandra skynda på.
• Äta ensam. Kanske i ett annat rum. Vissa blir störda av andras ätande.
• Maten. Det behöver inte vara traditionell frukostmat, utan kan vara en favoriträtt, kanske rester från gårdagen.
TIPS! Vi är alla olika och har därför olika behov. Kolla vad som passar dig.

Exempel på hålltider
06:30 vaknar
06:40 påminnelse för den som gärna drar sig
06:45 klä på sig kläder
06:55 äta frukost
07:00 påminnelse att tugga på
07:15 kolla dagens kalender, vad ska med idag? TIPS, gör det kvällen innan så får du några extra minuter på morgonen
07:25 dags att gå
07:35 påminnelse att det är dags
TID att vara framme?
Skriv upp den tid du ska vara framme och räkna baklänges, hur lång tid tar det från hemmet till dit där du ska?

OCH glöm inte: Allt som inte funkar är fel. Allt som funkar är rätt.

Här finns ett antal bra sidor du kan läsa på för att alltid ha senaste info:

UMO
Riksförbundet Attention
1177.se 
Infoteket
BUP
Kunskapsguiden