När dottern skulle börja på truppgymnastik inne i Bålsta behövde de hjälpledare och jag tänkte att det är ju bra om jag hänger med henne, eftersom hon alltid har haft ett himla temperament. Det jag inte visste var att jag blev ansvarig ledare! Say what? Jag höll i och för sig på med truppgymnastik för över trettio år sedan… min kunskap var alltså uråldrig. Ingen utbildning och bara inslängd. Hjälp!
Jag hade dock tre unga tjejer som hjälpte mig, och det var himla tur. De fick köra uppvärmingen och stretch, hjälpa till att hitta på stationer osv. Jag var verkligen ingen ledare.

Många föräldrar frågade mig varje gång om olika saker och jag fick verkligen hitta på vartefter hur vi skulle jobba framåt.
Vi hann faktiskt med en tävling innan jag hade fått en utbildning. Inte klokt! Eftersom jag inte hade så mycket kunskap fick jag jobba med det jag kunde, mycket pepp blev det istället 😀

Och idag har jag varit igång i över tre år och gått ett flertal inspirerande utbildningar och tycker det är jättekul att planera och fixa. Jag älskar att rita upp scheman hur det kan se ut i hallen så att alla kan hjälpa till att plocka fram redskapsstationerna. Det jag och Sofia, den andra ledaren, har fått jobba mycket med är anpassningar. Individuella anpassningar. Våra tjejer är födda 05 och 06 och de har ju alla olika behov. Nedan listar jag lite av det som vi tillsammans upptäckt under åren och som kan vara viktiga att tänka på. Till exempel:
• att säga ”bra” till varje försök och sedan bara ge EN bättringsdetalj, tex håll in hakan, sträck på tårna, längre inhopp osv. inte fler än EN.
• säga till en gymnast som vill sluta att de inte får. ”du får gå ned till 50%, vilken dag passar dig bäst?” Ibland är det motivationen som tryter.
• prata om mental träning – läs ett tidigare inlägg jag skrivit»
• vissa klarar inte ”framåtvarv” andra klarar inte ”bakåtvarv” – peppa gymnasterna extra mycket där de upplever att de inte fixar det.
• vissa klarar inte av pressen av tävlingsmomentet, låt dem avstå
• vissa klarar inte av att lära sig friståendet, så att det syns, låt dem träna på sidan eller hemma.
• spela in friståendet för de som inte är med, lägg upp i facebook-gruppen (som vi har för föräldrarna) så att alla som inte var med kan träna  hemma
• var tydlig med vilka moment träningen ska innehålla, flera veckor i taget, och skicka ut till gymnaster och föräldrar innan
• ta en enskild träning en annan dag om det är någon gymnast som upplever att de kommit efter
• gör teambuilding-lekar på de moment som gymnasterna upplever som ”tråkiga”, tex har vi gjort lekar på styrketräningsdelen. Superkul!
• vissa behöver två ledare som hjälper till vid vissa moment, hjälp till några gånger och utmana dem att testa med en ledare, varje gång.
• ha alltid en station som man kan ha kul och testa övningar på
• fråga andra ledare vad de brukar göra, dela med dig av vad ni brukar göra och ta emot förslag
OCH glöm inte att ha kul och busa! det är lika viktigt.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017

Vill du prenumerera på MrsHyper?

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill få en liten påminnelse då och då!

 

Prenumeration på nyhetsbrev

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill prenumerera!

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.