(uppdaterad 2016-08-10)

Här nedan lägger jag ett mail som jag skickat till skolan för att få hjälp till mitt barn. Mentorn blev jätteglad och sa att hon skulle skicka detta mail vidare till de lärare som berörs.

Jag har tagit bort vissa delar som kanske kan vara för privat, men använd listan och om du vill byt ut ”mitt barn” till ditt barns namn, och hen till han eller hon.
Lägg till saker i listorna som är specifika för ditt barn, ta bort det som inte gäller. Men ju tydligare du kan vara desto lättare blir det för lärarna att förstå hur de ska bemöta. Och göra rätt såklart!
————————————————–

Mitt barn har ADHD och Asperger – och det kanske inte syns på hen. Och så är mitt barn sjukt smart, vilket antagligen ”hjälper” det att dölja en hel del problem som det har.
Ni får gärna informera alla lärarna om diagnoserna, för vi vill att mitt barn får rätt stöd. Vi litar på att ni och mitt barn hittar ett sätt att jobba tillsammans på så att hen får rätt hjälp.

För att mitt barn ska kunna förstå, det som kanske andra förstår automatiskt, behövs svar på följande:
1. vad ska jag göra?
2. när ska jag göra det?
3. var ska jag vara?
4. med vem ska jag vara?
5. hur länge ska jag hålla på?
6. vad ska hända sedan?
7. vad ska jag ha med mig?
8. varför ska jag göra det?
9. vem kan hjälpa mig när jag inte hänger med och förstår?
10. och vart kan jag ta vägen när jag behöver en reträtt?

Och påminn eftersom ”gamla uppgifter” lätt glöms bort och de nya tar plats istället.

Det som kan vara svårigheter för någon med adhd och asperger:
• sociala situationer
• synintryck, ljus, ljud och dofter
• ovisshet och oförberedda händelser
• människor i rörelse
• kollektiv information
• risker, tidspress och prestation
• ansvar för saker och tider
• normer. olika regler och förhållningssätt
• komplexa instruktioner och uppgifter

Förstå hur mitt barn kämpar på, och hur trött det blir? tänk dig själv att tampas med allt detta.

Mitt barn behöver alltså hjälp med
• struktur och planering, ni behöver inte göra det men ni behöver berätta hur hen ska tänka.
• kommunikation och tydlighet, det innebär att man tex inte kan fråga ”motivera varför man ska köpa xxx” Var istället mer specifik när ni ställer en fråga, ex: ”Berätta med 50 ord vad som är bra med denna produkt.” Det blir alldeles för abstrakt annars.
• att ni har en flexibilitet och kan ge individuell information och individuella instruktioner.
• ibland visuellt stöd och alltid skriftlig information, helst på papper för hen säger att hen inte hittar på webben. Det funkar alltså inte för hen med skolans webbplats.
• ibland bara lite extra tid och i vissa ämnen muntliga prov.
• konkreta svar på vad hen behöver göra för att få bättre betyg. Inte bara ”du har en pedagogisk varning, läs igenom”. Hen upplever att hen frågar men får varken svar eller tid att prata med lärarna (gäller flera lärare).
• kolla att hen har förstått. Ställ checkfrågor.
Jag tar gärna ett möte, och jag berättar mer än gärna om hur man kan stötta och förstå mitt barn och andra elever som har liknande svårigheter.

—————————–

Med vänliga hyperhälsningar

MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Tagged with →  

8 Responses to Checklista till lärare för stöttning av elever med ADHD och Asperger

  1. Elin skriver:

    På listan av sånt som barnet behöver skriver du:
    ”- struktur och planering, ni behöver inte göra det men ni behöver berätta hur hen ska tänka.”
    Har du något exempel? Jag tänker att iaf mitt barn verkligen behöver praktisk hjälp av personal just med planering och struktur.
    Inte bara muntliga instruktioner.

    Vilket bra mail du delar med dig av 🙂
    Tack!

    • Jessica skriver:

      Jättebra fråga, jag sätter mig ned och klurar ut lite vad jag tänker på och gör ett blogginlägg på det 😀 Håll utkik!

  2. Nathalie skriver:

    Hej!
    Jag jobbar med ett barn som har ”bara” adhd som diagnos. Ej diagnostiserad men väldigt tydlig i hens sätt att vara på.
    Hens förälder är inte alls lika medveten eller driven till att barnet ska vara aktiv och funka i skolan som du verkar vilja att ditt barn ska vara. Så svårt här att ta hjälp av föräldern, men har du mer tips du kan ge som du som förälder märker funkar när man ska lugna ett barn eller få det att inte använda fult språk eller agera utåt så får du gärna maila mig.
    Tack på förhand. Jag är öppen för alla tips.

    • Jessica skriver:

      Å, när samverkan inte funkar, vilken besvikelse 🙁 Jag ska klura ut om jag kommer på några bra tips! Kram

  3. Supermamsen skriver:

    Toppen! Tack!
    Mitt barn har ”bara” asperger men din lista stämmer bra!!! ?

    • Jessica skriver:

      Hoppas den hjälper något.
      Och så finns det de som hävdar att de ”ingenting har” och ändå stämmer hela listan… 😀

  4. Hasse skriver:

    Slutade läsa vid första hen.
    HON och HAN, gick du ej i skolan?
    Jag som har adhd och har ett barn som har det med, och ska börja i skolan i höst.
    Skulle va roligt att läsa texten men det förstördes rätt så grovt när du använder ordet som inte finns

    • Jessica skriver:

      Å vad tråkigt. Jag har ju skrivit det så att vem som helst kan byta ut namn och hen till hon/han. Man får välja som man vill.
      Numera får man använda hen, finns till och med i SAOL, Svenska Akademins ordlista, men jag vet att det är många som inte gillar ordet.
      Vill du att jag skriver om det i ”han eller hon”-format så gör jag gärna det. Hör av dig.
      /Jessica

Prenumeration på nyhetsbrev

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill prenumerera!

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.