(uppdaterad 2016-08-10)

Här nedan lägger jag ett mail som jag skickat till skolan för att få hjälp till mitt barn. Mentorn blev jätteglad och sa att hon skulle skicka detta mail vidare till de lärare som berörs.

Jag har tagit bort vissa delar som kanske kan vara för privat, men använd listan och om du vill byt ut ”mitt barn” till ditt barns namn, och hen till han eller hon.
Lägg till saker i listorna som är specifika för ditt barn, ta bort det som inte gäller. Men ju tydligare du kan vara desto lättare blir det för lärarna att förstå hur de ska bemöta. Och göra rätt såklart!
————————————————–

Mitt barn har ADHD och Asperger – och det kanske inte syns på hen. Och så är mitt barn sjukt smart, vilket antagligen ”hjälper” det att dölja en hel del problem som det har.
Ni får gärna informera alla lärarna om diagnoserna, för vi vill att mitt barn får rätt stöd. Vi litar på att ni och mitt barn hittar ett sätt att jobba tillsammans på så att hen får rätt hjälp.

För att mitt barn ska kunna förstå, det som kanske andra förstår automatiskt, behövs svar på följande:
1. vad ska jag göra?
2. när ska jag göra det?
3. var ska jag vara?
4. med vem ska jag vara?
5. hur länge ska jag hålla på?
6. vad ska hända sedan?
7. vad ska jag ha med mig?
8. varför ska jag göra det?
9. vem kan hjälpa mig när jag inte hänger med och förstår?
10. och vart kan jag ta vägen när jag behöver en reträtt?

Och påminn eftersom ”gamla uppgifter” lätt glöms bort och de nya tar plats istället.

Det som kan vara svårigheter för någon med adhd och asperger:
• sociala situationer
• synintryck, ljus, ljud och dofter
• ovisshet och oförberedda händelser
• människor i rörelse
• kollektiv information
• risker, tidspress och prestation
• ansvar för saker och tider
• normer. olika regler och förhållningssätt
• komplexa instruktioner och uppgifter

Förstå hur mitt barn kämpar på, och hur trött det blir? tänk dig själv att tampas med allt detta.

Mitt barn behöver alltså hjälp med
• struktur och planering, ni behöver inte göra det men ni behöver berätta hur hen ska tänka.
• kommunikation och tydlighet, det innebär att man tex inte kan fråga ”motivera varför man ska köpa xxx” Var istället mer specifik när ni ställer en fråga, ex: ”Berätta med 50 ord vad som är bra med denna produkt.” Det blir alldeles för abstrakt annars.
• att ni har en flexibilitet och kan ge individuell information och individuella instruktioner.
• ibland visuellt stöd och alltid skriftlig information, helst på papper för hen säger att hen inte hittar på webben. Det funkar alltså inte för hen med skolans webbplats.
• ibland bara lite extra tid och i vissa ämnen muntliga prov.
• konkreta svar på vad hen behöver göra för att få bättre betyg. Inte bara ”du har en pedagogisk varning, läs igenom”. Hen upplever att hen frågar men får varken svar eller tid att prata med lärarna (gäller flera lärare).
• kolla att hen har förstått. Ställ checkfrågor.
Jag tar gärna ett möte, och jag berättar mer än gärna om hur man kan stötta och förstå mitt barn och andra elever som har liknande svårigheter.

—————————–

Med vänliga hyperhälsningar

MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg