Och med det menar jag att det oftast bara behövs små justeringar för att elever ska kunna vara kvar i skolan.
För att kunna göra dessa justeringar behöver man ha empati – förståelse för att barnen inte är besvärliga utan har särskilda behov.
Och att alla behov är individuella.

Här nedan följer en liten lista på tips som min dotter har haft behov av i olika perioder
• Göra läxor på skolan (eftersom ingen kraft finns kvar när man kommer hem)
• Slippa duscha (svår ångest inför att visa sig inför klasskamrater)
• Gå 5 min tidigare (till maten, från lektioner osv)
• Specialkost (för att man inte äter annars)
• Göra prov enskilt (för att man blir så lätt störd)
• Göra prov muntligt (för att man kan ha svårt att skriva/uttrycka sig i skrift)
• Säg vad du menar. Mena vad du säger. (vuxna/lärare glöm inte att det är svårt att tolka ironi)
• Undvik att sitta vid fönster (allt som händer utanför fönstret kan störa fokus)
• Läsa högt (man måste inte läsa högt inför klassen, de kan man göra enskilt)
• Låt läraren dela upp (inte att eleverna ska dela upp, risken att bli ensam är tuff)

Ta hand om dig och dina barn
/MrsHyper

Se inslaget från tv4 imorse – Jiang – du är fantastisk!
Klicka på bilden så kommer du till inslaget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Prenumeration på nyhetsbrev

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill prenumerera!

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.