Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.

 

Skapa skolor som från början utgår från elever som behöver stöd. Inte tvärtom!

Hon vill vända upp och ner på hela skolsystemet och skapa nya skolor som utgår från eleverna som behöver stöd först.

Elinor Kennerö Tonner tycker att hon har världens bästa jobb – rektor.

Hon är skolledaren som initierade den första grundskolan i Sverige med att vara ”NPF-säkrad”. Idag är hon och hennes skola en förebild för andra skolor och skolledare, dit många går på studiebesök. Jag har själv varit där och sett de dova färgerna, sacco-säckarna, och färgkoderna med mera. Skolan är stor, men Elinor har stenkoll på allt och alla och hennes energi är inspirerande.

– Jag skulle vilja ta bort ångest som uppstår för att man känner att man inte passar in. Både för barn och vuxna. När jag utbildade mig i Vägledande samspel, förstod jag vikten av relationer. Förmodligen därför fungerade jag bra direkt med eleverna som har det tufft, säger Elinor.

Som ung ville Elinor bli journalist för hon tyckte att hon var en fena på att läsa snabbt, men samtidigt fanns drömmen om att kunna påverka i ett större perspektiv, vilket ledde henne in på tankar om att bli skolledare.

– Jag vill vända upp och ner på hela skolsystemet och skapa nya skolor som utgår från eleverna som behöver stöd först. Inte tvärtom! Jag skulle också vilja kunna knäppa bort alla fördomar kring NPF. Puts väck liksom!

Elinor är, utöver skolledare, en aktiv föreläsare och utbildare med målet att knäppa bort dessa fördomar. För det, beundrar vi på MrsHyper henne.

Mer info om Elinors NPF-säkrade skola: www.huddinge.se/kallbrinksskolan

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Elinor Kennerö Tonner

Elinor Kennerö Tonner
Rektor, Källbrinkskolan

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This