😀

Jag börjar med att le. Åt mig själv såklart. Att skriva 100 ADHD-tips blir nämligen som en resa för mig. Från det att barnen var små till idag. Och jag inser också hur jäkla mycket vi har jobbat. Och jag kommer bara på fler och fler strategier som vi har använt oss av. Det är verkligen riktigt kul. Jag kommer också ihåg min egen förtvivlan och hur jag har slitit mitt hår och sneglat på andra föräldrar och undrat hur i he..e de fixat allt så lätt. Men nog om det nu till ämnet:

Matvägrarens dilemma
Barn kan ju såklart matvägra av massor av olika skäl som tex att de vill bestämma, de vill ha kontroll, de tycker att det luktar äckligt, de kan vara rädda för nya smaker, de kanske inte vill äta ”gammal mat” som gårdagens rester, de kanske inte tål saker (som man ännu inte vet om) och de kanske helt enkelt inte gillar maten. Det finns säkert många fler anledningar som jag inte kommer på just nu, men det här är några anledningar som vi har fått ta hänsyn till.

En av de strategier som vi har haft mest hjälp av här är att faktiskt planera ett matschema – tillsammans med barnen. Och vi har gjort det enkelt.
Måndag till Torsdag ska det vara lättlagade och snabba måltider, och en grönsak.
Fredag till Söndag kan det vara lite mer avancerade rätter.

Det vi upptäckte var nämligen att om barnen hade varit med och bestämt både maträtt och grönsak så slapp vi höra:
”Nä, det tycker inte jag om”, ”Jag har aldrig velat ha det där”, ”Gud vad äckligt det låter”, ”Jag hatar ärtor” osv.
Några gånger fick vi ju höra det men då kunde vi svara enkelt:
– Men du har ju varit med och bestämt den här listan. Ska vi ändra på något?
Och det intressanta är att våra barn har liksom stannat upp i sin vägran och kommit på att ”ja just det det var ju jag som bestämde det här”.
Men så klart kommer ju bakslag när ingenting fungerar och det löser vi med rester, varm macka eller potatisbullar. Enkelt. Vi ställer oss inte och lagar 4 olika måltider. Punkt.

Ett exempel – passar dock inte om du är vegetarian.
Måndag – Korv Stroganoff och ärtor
Tisdag – Pannkaka med rivet äpple, grädde och kanel, för att det inte ska bli pannkaka på pannkaka på torsdagar 😀
Onsdag – Makaroner och köttbullar och morotsstavar
Torsdag -Lax i ugn med ris och röd paprika
Fredag – Baconlindad kyckling (grilla eller stek) med tagliatelle och paprika
Lördag – Lunch: Rester eller Varm macka med tomat – Middag: Grillat (el stekt) valfri kött-bit med potatis/rotfrukter i ugn
Söndag – Lunch: Rester – Middag: Fiskgryta/Soppa med vitlöksbröd i ugn

Vill du ha tips på maträtter som du kan dra ur en burk tillsammans med familjen så fyller du i dina uppgifter nedan så kommer jag att skicka ut det inom någon dag. Jag kan också skicka med några scheman som vi har haft – kanske kan det hjälpa något.

Med vänliga hyperhälsningar
MrsHyper
/Jessica Stigsdotter Axberg

Missa inte 100 bästa adhd-tipsen. Ett adhd-tips/dag 100 dagar i följd med start 1 januari 2017.

Vill du prenumerera på MrsHyper?

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill få en liten påminnelse då och då!

3 Responses to ADHD-tips #5. Matvägrarens dilemma

  1. Sofie Strand skriver:

    Vill gärna få tips på maträtter att dra ur burk samt scheman.

    • Jessica skriver:

      Vad kul! Har du anmält dig att prenumerera? Här nedanför skriver du in dina uppgifter eller här till höger. Jag tänkte skicka ut i helgen. /Jessica

  2. Mia skriver:

    Gärna tips

Prenumeration på nyhetsbrev

Fyll i nedanstående så skickar jag ut en påminnelse då och då!
Vänliga hyperhälsningar / MrsHyper

Vänligen vänta...

Tack för att du vill prenumerera!

Prenumerera på bloggen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.