Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Hon eftersöker mer flexibilitet i skolors organisation

Stödinsatser och undervisningen i skolorna behöver bli mer flexibla, enligt experten Ulrika Aspeflo.

Ulrika Aspeflo är logopeden som blev ”fångad” av de autistiska barnen på barnhabiliteringen, som var hennes första jobb. Sedan dess har hon arbetat inom NPF-området och de senaste tio åren som specialpedagog i skolan.
– Jag ser att skolorna behöver bli mer flexibla i sin organisation. Jag är en person som inte ger upp och jag vill också själv lära mig mer, säger Ulrika.

Som skolelev stod Ulrika mestadels och såg på när andra lekte på rasterna. Och på lektionen tyckte hennes fröken att hon skulle bli hemmafru.
– Vi skulle rita oss själva som stora och jag började gråta för jag hade ingen aning om vad jag skulle rita. ”Du kan ju bli hemmafru”, sa min fröken då. Så jag ritade en person som bara stod rätt upp och ner med armarna ut åt varsitt håll och skrev: Jag vill bli hemmafru när jag blir stor.

Men det blev hon inte, för i dag jobbar Ulrika utöver specialpedagogarbetet som författare, föreläsare och konsult inom det autistiska spektrat. Privat är hon dock värdelös på matlagning och allt praktiskt på hemmaplan.

Vi frågade också hur hon ser på framtiden.
– Så småningom vill jag uppnå ett större lugn och njuta mer av fritiden.

Läs mer här: www.aspeflo.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

Ulrika Aspeflo
Logoped, författare, föreläsare

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This