Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Professorn som vill förbättra livet för personer med NPF

Sven Bölte, vill med sin forskning, undervisning och sitt samhällsengagemang inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på KI, påverka och förhoppningsvis förbättra livskvalitén för alla med NPF och deras nära och kära.

När Sven var liten visste han inte vad han ville bli och han vet fortfarande inte riktigt heller varför exakt han hamnade där han är idag.

– Jag försöker förstå min väg genom livet som en ”systematisk slump”, en blandning av medvetna och omedvetna beslut samt preferenser och möjligheter i stunden. Men någon gång under mina psykologstudier visste jag att jag skulle vilja bli professor, berättar Sven för oss.

Sven Bölte är en av våra stora förebilder. Själv har han ingen speciell förebild, men det finns många personer som han har mycket respekt för, på grund av deras ideal, styrka, mod eller kompetens. Å andra sidan finns fler personer som gör honom galen, tillägger han.

– Det som inspirerar mig är viljan att påverka. Jag skulle vilja att alla människor får leva i stabila, fria, demokratiska samhällen och att de också uppskattar det tillräckligt och agerar mindre kortsiktigt och egoistiskt. Och på ett personligt plan, att vara lite mera nöjd med det jag har och är, säger Sven.

Svens målmedvetenhet och driv har tagit honom långt, vilket även märks på fritiden, då han springer långa pass, till exempel har han sprungit en ultramaraton.

Vi hejar på Sven på alla plan.

För mer info:
KIND Kompetenscenter

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

 

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This