Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av  deras egna budord.

Hon letar efter lösningar för 2E-eleverna

Barndomens detektivdrömmar, hennes finska farfar, en stark envishet och önskan om att förändra mallen har gjort att Pia i dag är en av Sveriges främsta ambassadörer för elever som har ovanliga styrkor och ovanliga svårigheter – samtidigt.

Pia Rehn Bergander önskar att fler såg det som självklart att vi människor kan fungera olika, även om vi är lika varann i kärnan på så vis att vi vill tillhöra en gemenskap, känna mening, höras och bli sedda. Hon tycker att vi borde börja leva våra värdegrundsord mer än vi pratar om dem – gärna med början bland våra barn, eftersom allt vi tillsammans kommer att möta i framtiden börjar med våra unga.
Pia är specialpedagogen och föreläsaren med ett särskilt intresse för elever som egentligen kan mer än de klarar, de så kallade dubbelt exceptionella 2E-eleverna. I början av 2021 ges hennes första bok ut, och inte helt oväntat handlar den om högt begåvade elever med adhd och autism.
– Jag blev nog lärare lite för att min farfar var en uppskattad folkskollärare i Finland och något av en förebild för mig som barn. Sen drogs jag allt mer mot specialpedagogiken eftersom jag kände så starkt för eleverna som inte riktigt passade in i mallen att jag gärna ville vara med och förändra den, säger Pia.
Pia har många gånger fått höra att hon är envis, både på gott och ont. Kanske var det hennes envishet och dröm som barn om att bli detektiv, som ledde henne till att hon i dag letar efter lösningar för barnen som kan mer än de klarar?
– Ja, jag har ju på ett sätt blivit just detektiv, men jag hittar inte mystiska män i keps längre, utan möjliga nycklar till det där man inte riktigt får att fungera i skolan. Mitt jobb är riktigt spännande varje dag, eftersom inget olöst problem jag möter är precis som något annat. Livet kanske för det mesta blir som vi vill, fast ibland på ett annat sätt än vi har tänkt oss, säger Pia.
När Pia inte arbetar, vill hon så mycket som möjligt ägna tid åt sina egna tonåringar.

www.begavadebarn.nu | www.mensa.se | www.rfsb.se | www.särbegåvning.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This