Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.

Stökiga elever saknar ofta rätt stöd

Det handlar inte om att skärpa sig, eller jobba hårdare, eller ointelligens. Det handlar om brist på rätt stöd.

– Jag ville ta reda på varför en del barn inte lär sig på samma sätt som andra och leta efter orsaken till deras svårigheter. Det blev lite som ett detektivarbete, säger Anna-Karin Arnald, som arbetar som logoped på Funka Mera.

Även om Anna-Karin både ville bli bonde, florist och diplomat som ung, var det språkintresset som ledde henne in på studier inom lingvistik och slutligen logopedutbildning. Hon har träffat många barn som har det kämpigt i skolan och som har svårigheter med språket.
– Jag önskar att alla människor skulle förstå att hjärnor inte fungerar enligt samma mall, och att det aldrig handlar om att ”skärpa sig”, eller att ”jobba hårdare”. Elever med språkstörning avfärdas ofta som stökiga, eller ”ointelligenta”, när de i själva verket behöver stöd, säger Ann-Karin.

Anna-Karin arbetar för att barnen ska få ha en tillåtande miljö och där de ska få rätt stöd och olika hjälpmedel. Även hennes arbetsplats har samma tänk kring medarbetarna.
– Vi vill också vara en tillåtande arbetsplats där alla medarbetares potential kommer fram, oavsett funktionsnivå. Jag har till exempel själv adhd och gör oväntade saker hela tiden, säger hon och skrattar.

I framtiden skulle Anna-Karin vilja vara med och skapa någon form av Virtual Reality, där användaren kan sätta sig in i hur den som har adhd, dyslexi eller språkstörning, kan uppleva världen. Genom att sprida kunskap kan vi skapa förståelse och genom att hitta orsaker till svårigheter har vi större möjligheter att hitta metoder för att hjälpa.

För mer info: funkamera.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Anna-Karin Arnald
logoped på Funka Mera