Vi vill dela med oss av några spännande samtal vi haft med olika personer som vi finner intressanta, inspirerande och beundransvärda. Håll till godo och ta del av deras egna budord.

Stökiga elever saknar ofta rätt stöd

Det handlar inte om att skärpa sig, eller jobba hårdare, eller ointelligens. Det handlar om brist på rätt stöd.

– Jag ville ta reda på varför en del barn inte lär sig på samma sätt som andra och leta efter orsaken till deras svårigheter. Det blev lite som ett detektivarbete, säger Anna-Karin Arnald, som arbetar som logoped på Funka Mera.

Även om Anna-Karin både ville bli bonde, florist och diplomat som ung, var det språkintresset som ledde henne in på studier inom lingvistik och slutligen logopedutbildning. Hon har träffat många barn som har det kämpigt i skolan och som har svårigheter med språket.
– Jag önskar att alla människor skulle förstå att hjärnor inte fungerar enligt samma mall, och att det aldrig handlar om att ”skärpa sig”, eller att ”jobba hårdare”. Elever med språkstörning avfärdas ofta som stökiga, eller ”ointelligenta”, när de i själva verket behöver stöd, säger Ann-Karin.

Anna-Karin arbetar för att barnen ska få ha en tillåtande miljö och där de ska få rätt stöd och olika hjälpmedel. Även hennes arbetsplats har samma tänk kring medarbetarna.
– Vi vill också vara en tillåtande arbetsplats där alla medarbetares potential kommer fram, oavsett funktionsnivå. Jag har till exempel själv adhd och gör oväntade saker hela tiden, säger hon och skrattar.

I framtiden skulle Anna-Karin vilja vara med och skapa någon form av Virtual Reality, där användaren kan sätta sig in i hur den som har adhd, dyslexi eller språkstörning, kan uppleva världen. Genom att sprida kunskap kan vi skapa förståelse och genom att hitta orsaker till svårigheter har vi större möjligheter att hitta metoder för att hjälpa.

För mer info: funkamera.se

/Malin Roca Ahlgren
Skribent, författare

Anna-Karin Arnald
logoped på Funka Mera

Läs fler intervjuer här

Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan
Med anledning av Vetenskapens världs reportage om skolan

1 av 7 nioklassare och 3 av 10 gymnasieelever blir underkända. Samtidigt mår 60% av landets flickor dåligt på grund av skolstress. Vad har de senare årens skolreformer gjort med barnens psykiska hälsa? Jag minns när jag jobbade som lärare och man skulle sätta sig in i...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger.   ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?
DLD eller dyslexi? DLD eller ADHD?

  Jenny arbetar med elever som har språkstörning och vi har frågat henne om vad som skiljer dessa barns svårigheter från ett barn som har dyslexi och hur man skiljer på DLD och adhd.   Man kan ha både DLD och dyslexi ”Som pedagog kan jag förstås ha misstankar om att...

Flickorna och språkstörningarna
Flickorna och språkstörningarna

    Pia arbetar som speciallärare i F-3 och föreläser även för fritidspersonal om DLD. I denna intervju får vi ta del av tips, samt en redogörelse för olika former av DLD och var flickorna är, som har denna diagnos.   Var är flickorna i statistiken? Flickors...

DLD-anpassningar är som diabeteskost
DLD-anpassningar är som diabeteskost

  Alla mår bra av en anpassad lärmiljö och av bra kommunikation. Det menar logopeden Anna-Karin Arnald på Funka Mera, som i denna intervju delar med sig av sina bästa tips till pedagoger. ”Anpassa både lärmiljön och kommunikationen för att eleven med...

Pin It on Pinterest

Share This